In de workshop Creatief Schrijven hanteer ik opdrachten die ik zelf ontworpen heb. “Over De Schreef” is er zo een. De methode helpt je om van je rationele versie te komen tot een versie waarin ook je rechter hersenhelft een flinke inbreng heeft gehad. De ‘opbrengst’ van de vierde stap van mijn opdracht is vaak poëtisch en erg verrassend voor de schrijver zelf. De opdracht was: beschrijf een geluid. De keuze van de deelnemer: spelende kinderen. |
startverhaal
Het eerste kreetje bereikt mijn oor. “Hahaha, nee je moet eerst omdraaien dan springen!” Ik kijk op van mijn gedachten en van de klinkers en voor ik het weet sta ik bijna midden in een kinderspel. Om mijn oren vliegen gilletjes en schaterlachjes en rennende voeten en zwaaiende armen en rondwapperend haar.
vierde stap
Kinder-spel, het is wat het is en het loopt en het rent en het gooit en het wiebelt, het stroomt het wappert, het gilt en rent en stampt. Het is te horen en te zien en het is wat het is. Waar ik zoek, vindt het. Waar ik twijfel, doet het. Waar ik denk, voelt het.
Ja, nee, niet, wel, nu. Spetter pieter pater, ik zing ik huppel en ik vlieg. En ik val, en sta weer op. En ik huil, en daarna lach.